Munca la birou

In pozitie statica, o parte a musculaturii spatelui (cea care mentine acea pozitie) este in tensiune permanenta, iar cealalta parte care nu este implicata direct tinde sa se atrofieze. Daca aceasta pozitie este mentinuta mult timp ( 8-10 ore pe zi fara pauze sau pauze rare aceasta intalnindu-se in special la job-urile care implica munca la birou) in timp se intampla urmatorul fenomen:

-Grupele musculare care sustin acea pozitie obosesc. In mod normal in timpul efortului organismul arde grasimi pentru a susutine efortul. Insa cand efortul depaseste 50% din capacitatea muschilor, organismul foloseste carbohidrati care sunt transformati in acid lactic, proces important pentru sustinerea activitatii musculare. Acest proces nu foloseste oxigen, deaceea este denumit si metabolism anaerob, productia de ATP (combustibil pentru muschi care asigura contractia) este mica dar rapida. Insa in urma cestui proces, rezulta si ionii de hirogen care dau aciditate acidului lactic si interfereaza cu semnalele electrice din muschi si nervi, incetineste reactiile energice si afecteaza contractia musculara. Dupa o perioada veti simti un discomfort, oboseala, si dureri musculare.
Aceste dureri daca sunt ignorate sau tratate doar medicamentos (antialgice) pot conduce la afectiuni ale coloanei vertebrale.

-Coloana vertebrala, care este stalpul de sustinere al corpului, suporta presiuni mai mari care in timp pot conduce la diferite afectiuni ale acesteia. Durerile care apar ne pot indica si faptul ca discurile vertebrale sunt sub o presiune mai mare. Antialgicele blocheaza semnalele de la coloana spre creier iar noi nu mai simtim durerea. Faptul ca nu mai simtim durerea ne creaza senzatia falsa ca problema a fost rezolvata, in realitate va incepe un proces degenerativ la nivelul discurilor vertebrale pe care noi nu o mai simtim. Pe marginea acestui subiect puteti citi mai mult la sectiunea afectiuni ale coloanei vertebrale

-Articulatiile, care leaga vertebrele coloanei vertebrale, stand o perioada indelungata fara a se efectua o miscare, tind sa se anchilozeze, vom simti dificultati in timpul miscarii, cand ne aplecam, cand ne indreptam spatele etc. In plus, in urma suprasolicitarii lor, pot aparea artroze cum ar fi spondiloza cervicala cand acest proces este localizat in zona cervicala sau spondiloza dorsala daca acest proces este localizat in zona dorsala

Efecte secundare:

-Creierul va functiona mai lent. Dupa mai multe ore de efort inetelectual, randamentul acestuia scade, senzatia care o simtim este ca timpul trece mai repede, ceea ce se intampla in realitate este ca obtinem rezultate similare in perioade din ce in ce mai mari de timp.
-Chiar daca monitoarele noi au protectie impotriva radiatiilor, expunerea indelungata ne poate afecta vederea. -Excesul de lumina ne poate provoca dureri de cap, stres, oboseala si nervozitate.

Pentru a evita aceste efecte nedorite asupra sanatatii si a randamentului nostru si pentru a ne desfasura munca la birou in conditii cat mai bune, trebuiesc luate 3 masuri:

-Gimnastica medicala profilactica
Va recomand sa va treziti cu o jumatate de ora mai devreme si sa faceti o serie de exercitii de mobilizare articulara care au rolul de a preveni durerile articulare si de a tonifia musculatura care sustine coloana vertebrala. O musculatura tonifiata sustine mai bine efortul statului pe scaun si incetineste procesul de tasare a vertbrelor.

-Faceti pauze de 10 minute in fiecare ora.
Ridicati-va de pe scaun si plimbati-va sau mergeti la toaleta, in felul acesta veti odihni musculatura care a sustinut efortul, veti pune la lucru grupele musculare care nu au fost folosite in timpul statului pe scaun evitand atrofierea lor, veti odihni creierul (nu va faceti griji pentru "timpul perdut" caci cand veti reveni la lucru veti lucra mai eficient si astfel il veti recupera) iar daca mergeti la toaleta o data sau de 2 ori veti evita litiaza renala

-In timpul liber faceti plimbari prin parc sau mergeti o statie pe jos. Mersul pe jos are rolul de va mobiliza articulatiile de a tonifia musculatura de a va destresa si a va umple de enregie pentru efrtul ce urmeaza sa il faceti si deasemenea are rolul de a intari oasele (oasele au niste senzori de presiune care in timpul merului transmit informatii catre creier despre nevoia osului de a fi intarit iar oasele asimileaza calciul).

Daca aveti deja dureri de spate, dificultati de miscare sau durei pe mana sau picior care pleaca de la coloana sau dureri de cap si ameteli mergeti la un medic de recuperare medicala pentru un consult. Acesta va stabili pentru dumneavoastra un plan de tratament medicamentos si fizioterapeutic ce include masaj gimnastica medicala si electroterapie, care va va ajuta foarte mult sa contolati evolutia bolii. Este indicat sa memorati exercitiile de gimnastica medicala si sa le contiunati acasa.

Daca ati fost la un medic si aveti un diagnostic pus si ati urmat un tratament in care era inclus si gimnastica medicala, dar ati uitat exercitiile, aceste le gasiti pe site la sectiunea gimnastica medicala.
Atentie daca in timpul unui exercitiu simtiti durere, opriti imediat exercitiul si mergeti la medic. O afectiune degenerativa are mai multe stadii, daca va aflati in faza acuta in care simtiti dureri mari atunci gimnastica nu este indicata.

Daca ati ajuns tarziu la medic, acesta in urma unui consult si a unor investigatii amanuntite poate indica interventia chirurgicala. Dupa efectuarea interventiei trebuie urmat tratamentul de fiziokinetoterapie, iar exercitiile trebuiesc facute toata viata deoarece afectiunea poate recidiva si puteti suferi o a 2-a, a 3-a samd interventie chirurgicala.
Deaceea exercitiile de gimnastica medicala au un rol foarte important in sanatatea dvs fizica.